A Grafi

#graafinensuunnittelu #blogi

Jälkiä hiekassa A Grafin blogi

Vinkkejä, pohdintoja ja kaikkea muuta graafisesta maailmasta. 

sand, hiekka

Millainen on hyvä logo?

Puhutaan hieman logoista. Tai oikeastaan yritystunnuksista. Aloitetaan sanastolla..

 

Sanasto

Logo = yrityksen tai tuotteen nimen kirjoitusasu

Liikemerkki = logon yhteydessä esiintyvä graafinen merkki. Liikemerkki voi esittää jotakin tai olla abstrakti.

Yritystunnus = logo + liikemerkki

 

Puhekielessä on vakiintunut tapa puhua yritystunnuksista logoina, joten kun tilaat graafiselta suunnittelijalta tai graafikolta logon, kannattaa varmistaa, että puhutte samasta asiasta.

Millainen hyvä tunnus on ja onko olemassa huonoja yritystunnuksia?
No, tähän ei ole oikeastaan oikeaa tai väärää vastausta. Kuten kaikessa taiteessa, myös logosuunnittelussa, kauneus on katsojan silmässä. Mutta on muutama nyrkkisääntö, jotka tekevät tunnuksesta hyvän.

Eli:

Hyvä tunnus jää mieleen ja kestää aikaa, joten harkitse tarkasti erilaisten trendien käyttämistä.


Tunnuksesta on moneksi. Hyvä tunnus skaalautuu käyttötarkoituksen mukaan.  Katsoit tunnusta kädessäsi olevasta käyntikortista, puhelimesi näytöltä, jääkiekkohallin jättimäiseltä ruudulta tai talon kyljessä olevasta seinälakanasta, se näyttää joka paikassa samalta ja on luettavissa.

Tunnus on siis silloin vektoroitu (viivapiirros), ja sitä voi käyttää niin printtimediassa kuin sähköisessäkin mediassa.


Hyvä tunnus kannattaa suunnitella alkuun mustana ja valkoisena. Värien käyttö ja tunnuksen käyttötarkoitus kannattaa pitää mielessä.

Hyvälle tunnukselle tehdään tarkat käyttömääritykset, näistä esimerkkeinä varoalueet (kuinka paljon pitää olla tunnuksen ympärillä tyhjää tilaa) ja käyttö kuvan yhteydessä / kuvan päällä. Jos tunnuksesi on tummansininen, luonnollisesti tunnusta ei voi käyttää kovin tumman kuvan päällä.

Hyvä tunnus sopii ennen kaikkea yritykseen tai tuotteeseen, sen arvoihin ja brändiin. Kuvittele pääkallologo joogastudion ovessa. Jos joogastudion kohderyhmäsi on metallimusiikista pitävät, logo voisi toimia oikein hyvin, vaikka aika epätavallistahan se olisi.


Tunnus luo siis myös mielikuvia yrityksestäsi, joten tämäkin on yksi syy miksi kannattaa tilata logo ammattilaiselta. Silloin myös logon voi rekisteröidä tavaramerkiksi, kun taas esimerkiksi Canvalla tehdyn tunnuksen tekijänoikeus on (jos olet käyttänyt Canvan valmista mallipohjaa, kuvia tai grafiikkaa), no, Canvalla.